مدیریت آژانس املاک

مالیات مشاور املاک و هرآنچه لازم است بدانید!

آنچه که در مورد مشاغل مختلف بدیهی است، قوانین مالیاتی مربوط به آن صنف می‌باشد. هیچ نوع درآمدی از این قاعده مستثنی نیست و همه صاحبین مشاغل اعم از کارمندان دولت، کارگران و کسبه بازار موظف به پرداخت مالیات می‌باشند. در اینجا می‌خواهیم بنگاه‌های معاملاتی و آژانس را زیر نظر بگیریم و مالیات مشاور املاک و هرآنچه لازم است بدانید را بررسی نماییم. مشاوران املاک جزو کدام رده مالیاتی هستند و چگونه می‌توانند متناسب با گردش مالی و درآمد سالانه خود، از پس پرداخت مالیات متعلق به این شغل برآیند.

در یک بنگاه یا آژانس املاک ممکن است افراد زیادی مشغول به کار باشند. مدیر آژانس موظف است که برای تمامی کارمندان خود بیمه ماهیانه رد کند و مبلغی را بعنوان مالیات در نظر بگیرد. بنابراین، نیاز است که تمامی قوانین مربوط به بیمه و مالیات مشاور املاک را برای شغل خود بداند و بدرستی بکار بندد.

مالیات مشاور املاک و هرآنچه لازم است بدانید!

در همه جوامع، مالیات مهم‌ترین درآمد دولت را شامل می‌شود به همین خاطر است که با وضع قوانین و کنترل دقیق و سخت گیرانه بر وصول آن نظارت دارند و همه مردم را در هر شغلی که فعالیت دارند مکلف به پرداخت مالیات می‌کنند. در زمینه املاک و مستغلات نیز، مالیات را بر مبنای درآمد و رونق بازار مسکن، اعم از خرید و فروش و رهن و اجاره محاسبه می‌کنند. بهتر است قبل از بررسی مالیات مشاور املاک و هرآنچه لازم است بدانید، تعرف دقیقی از مالیات داشته باشیم.

تعریف مالیات و انواع آن

مالیات مشاور املاک

آنچه که در کتاب قانون و ضوابط، از مالیات یاد می‌کنند، بدین صورت است که: مالیات را بعنوان یک هزینه اجتماعی ثبت شده، تعریف می‌کند که تمامی شهروندان یک کشور باید به موجب استفاده از امکانات و منابع مملکت، خود را موظف به پرداخت آن بدانند. البته هدف همه دولت‌ها از دریافت مالیات، تامین مخارج جامعه می‌باشد. بطور کلی انواع مالیات‌ها عبارتند از:

  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر مسکن
  • مالیات بر دارایی
  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  • مالیات بر مصرف

مالیات مشاور املاک

مالیات مشاور املاک

بطور کلی دلیل پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، کمک به دولت است تا بتواند در ایجاد امنیت و امکانات اجتماعی از جمله ساخت مدرسه، بیمارستان و هر آنچه برای رفاه مردم مورد نیاز است، موفق باشد. آنچه که مورد بحث و بررسی ما در این مقاله می‌‌باشد، مالیات مشاور املاک است. مشاورین املاک نیز مانند خیلی از مشاغل دیگر موظف به پرداخت دو نوع مالیات می‌باشند :

مالیات بر درآمد یا مالیات مستقیم را خود شخص شاغل می‌پردازد و مالیات بر ارزش افزوده را که به مالیات غیرمستقیم معروف است، خود صاحب شغل چیزی پرداخت نمی‌کند بلکه از مشتری گرفته و به حساب اداره مالیات پرداخت خواهد شد. مالیات مشاور املاک از مالیاتهای مستقیم به حساب می‌آید.

نحوه پرداخت مالیات بر درآمد مشاورین املاک

مالیات مشاور املاک یا مالیات مستقیم همان مالیات سالانه‌ای است که برحسب میزان کل درآمد سالانه با کسر هزینه‌ها توسط خود شخص در خرداد ماه و تیرماه هرسال طی فرم اظهارنامه پرنموده و به اداره دارایی ارائه می‌شود. که البته اگر درآمد از سقف تعیین شده کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. یا می‌تواند طبق توافق با اداراه دارایی مقدار مشخصی را بعنوان مالیات پرداخت نماید و یا اگر میزان مالیات تعیین شده زیاد بود، مشاور املاک می‌تواند اعتراض نموده و درصدی تخفیف بگیرد.

آنچه که لازم است مدیر هر بنگاه و آژانسی در خصوص مالیات مشاور املاک به آن توجه کند، این است که حتما تمامی اسناد مربوط به هزینه‌ها و درآمدهای سالانه از جمله هزینه تبلیغات، کمک های مالی برای امور خیریه و غیره را نگه‌ داشته و ارائه دهد تا بتواند برای کسر مالیات از آنها استفاده کند و سود سالانه خود را بیشتر حفظ نمایید. و بهتر است که برای پیش‌گیری از هر گونه مشکلی، با اشخاص حقوقدان که متخصص در زمینه امور مالیاتی هستند، مشاوره نماید.

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک

نوع بعدی مالیات مشاور املاک که آژانس‌های املاک مشمول آن هستند، مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک یا مالیات غیر مستقیم است که هر سه ماه یکبار یا هر فصل باید گزارشی بر اساس میزان درآمد حاصل از حق کمیسیون دریافتی و 9% مالیات دریافتی از مشتری است، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده، به اداره دارایی ارائه شود. این مبلغ باید تا 15 روز پس از پایان هر فصل واریز شود در غیر اینصورت جریمه سنگینی را متحمل خواهند شد.

محاسبه میزان مالیات مشاور املاک

مالیات مشاور املاک

مالیات مشاور املاک یا همان مالیات مستقیمی که مربوط به درآمد با کسر هزینه‌ها می‌باشد بدین صورت محاسبه و دریافت می‌گردد که در خرداد و تیر ماه هرسال، مشاورین املاک نیز مانند سایر مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. در طی این اظهارنامه کلیه درآمدهای یکسال مشاور املاک که شامل همه کمیسیون های دریافت شده از قراردادهای فروش، رهن واجاره و حق مشاره که دریافت شده ذکر می‌گردد.

تمامی هزینه ها اعم از اجاره مغازه، آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، موبایل و هزینه حمل و نقل، تبلیغات، کمکهای مالی به امورخیریه و تمامی حق عضویت‌های پرداختی به ادارات در اظهار نامه قید می‌گردد. سپس اظهارنامه وی توسط کارشناس بررسی شده و براساس موقعیت مکانی و ناحیه ای که آژانس در آنجا واقع شده، درنهایت مبلغی بعنوان مالیات مشاور املاک یا مالیات بر درآمد اعلام می‌گردد که باید پرداخت شود.

لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد مشاورین املاک قوانین ثابتی دارد که مطابق با ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم پلکانی است، یعنی تا ۵۰ میلیون تومان درآمد معادل ۱۵% و از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۲۰% مالیات، و بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد را با نرخ ۲۵% مالیات محاسبه می‌کنند. که البته در صورت ارائه به موقع اظهارنامه، شامل معافیت هایی نیز خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات غیرمستقیم، بدین صورت است که چهار بار در سال یعنی در پایان هر فصل می‌بایست اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده اعلام گردد. در طی این اظهار نامه باید کل درآمد 3 ماه یعنی همان حق کمیسیون‌های دریافت شده و 9% مالیات ارزش افزوده ناشی از ثمن معامله با کسرتمامی هزینه‌های این سه ماه شامل تبلیغات، کمک‌های مالی، امورخیریه و…

اگر حجم کار در یک آژانس املاک بالا باشد و میزان قراردادهایی که در آنجا به ثبت میرسد زیاد باشد، توصیه می‌شود که حتما از متخصصان حسابداری و کارشناسان امور مالیاتی کمک گرفته شود. در سالهای اخیر، با تدابیری که در سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه اجرای قوانین و وصول مالیات مشاور املاک اندیشده شده است، اقدام به راه اندازی طرح جامع مالیاتی نموده و سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی را راه انداخته است. در این سامانه با نظارت مداوم و جامع بر تمامی امور و فعالیت های اقتصادی بنگاههای مشاور املاک، بر همه اموری که مشمول مالیات می‌شوند، نظارت مستقیم دارند.

قوانین بیمه مشاورین املاک

قوانین بیمه مشاورین املاک

امروزه با تبدیل شدن بنگاه‌های کوچک مشاور املاک به آژانس‌های املاک، تعداد افرادی که در یک آژانس مشغول به کار هستند بیشتر شده و معمولا مدیران آژانس با افرادی که به عنوان مشاور املاک برای او کار می‌کنند، قرارداد کاری دارد که دراینصورت براساس قانون اداره کار، موظف است که وی را تحت پوشش بیمه اجباری قرار دهد. البته اگر مشاور، قراردادی نباشد نیز می‌تواند از بیمه اختیاری استفاده نموده، حق بیمه را پرداخت و خودش را بیمه کند.

نکات مهم درباره مالیات مشاور املاک

مالیات مشاور املاک
  1. اولین نکته این است که مشاور املاک همه اسناد مربوط به درآمدها و هزینه های خود را مرتب بایگانی نموده و نگه دارد. چون برای ارائه اظهارنامه به تمامی آن اسناد نیاز خواهد داشت.
  2. از تجربیات حسابداران امور مالیاتی کمک بگیرد و در صورت بالا بودن حجم قراردادها بهتر است که یک حسابدار خبره را استخدام کند.
  3. برای مواجه نشدن با مشکلات مالیاتی بهترین راه حل مشاوره گرفتن از وکلای خبره متخصص در امور مالیات مشاور املاک است.
  4. اگر اظهارنامه های سالیانه جهت مالیات مستقیم به موقع درخرداد یا تیرماه هر سال ارائه شود و اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده برای هر فصل سال، در اولین 15 روز فصل بعدی پرداخت گردد، شامل جریمه نخواهد شد
  5. کلیه هزینه های مستقیم و مرتبط با کار مشاور املاک میتواند برای کسر مالیات مورد استفاده قرار گیرد اعم از هزینه های تبلیغات، کمک‌های مالی، امور خیریه و …
  6. در صورت کمتر بودن میزان درآمد کل مشاور املاک از سقف تعیین شده مالیات مشاور املاک شامل معافیت مالیاتی خواهد بود.

جمع بندی و نتیجه گیری:

مالیات‌هایی که از مشاغل مختلف از جمله مشاوران املاک دریافت می شود، صرف آبادانی و رفاه و امنیت جامعه خواهد شد. یک مدیر آژانس لازم است که از تمامی قوانین مالیات مشاور املاک و بیمه اطلاعات کافی داشته باشد و تلاش کند که درآمد و هزینه های خود را به طور کامل ثبت و بررسی نماید تا در هنگام پرداخت مالیات مستقیم یا همان مالیات بر درآمد و غیر مستقیم یا همان مالیات بر ارزش افزوده، دچار مشکل نشود.

ما در این مقاله سعی کردیم که ضمن تعریف مالیات و برشمردن انواع آن، تمامی مطالبی که برای مالیات مشاور املاک لازم است را جمع آوری نموده و شما را با قوانین و نحوه محاسبه و زمان بندی پرداخت مالیات، مشمولیت ارزش افزوده مشاورین املاک و دانسته هایی در خصوص معافیت مشاوران املاک از مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک آشنا کنیم.

5 امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا